Als je een evenement zo veilig mogelijk wilt laten verlopen, is het handig om veiligheidsregels voor bezoekers vast te stellen. Aan de ene kant weten de veiligheidsmedewerkers op een feest wat ze moeten doen. Aan de andere kant hoeven de bezoekers zich geen zorgen te maken over incidenten. Hierdoor zullen zij erg tevreden zijn over het evenement! Toch kun je dit niet zomaar aannemen. Neem bijvoorbeeld internationale evenementen met meer dan 100 bezoekers. Weet iedereen dat er meer dan drie EHBO-posten aanwezig zijn op deze feesten?
Doordat er verschillende soorten evenementen zijn, is het heel moeilijk om een aantal vaste veiligheidsregels voor bezoekers vast te stellen. Moet je bijvoorbeeld bij het organiseren van kinderfeestjes veiligheidsmedewerkers inschakelen die gespecialiseerd zijn in alcoholcontrole? Niettemin kunnen we uit ervaring de volgende veiligheidsregels voor bezoekers vaststellen:
Naast deze maatregelen kun je ook specifieke veiligheidsregels voor jouw bezoekers opstellen. Als je bijvoorbeeld een feest voor alleen volwassenen organiseert, kun je altijd alcoholische drankjes toestaan. Je hoeft dus geen uitzonderingen te maken. Verder heb je de mogelijkheid om het aantal EHBO-posten te verlagen, als jouw evenement bijna is afgelopen en er geen calamiteiten plaats hebben gevonden.
De veiligheidsinstructies voor bezoekers kunnen op verschillende manieren worden gegeven. Zo kun je de aanwijzing naar iedereen mailen, als je alle e-mailadressen hebt. Ook kun je de bezoekers op de veiligheidsmaatregelen attenderen voor het feest. Hiermee bedoelen we dat iemand alle bezoekers informeert voordat het evenement begint. Op deze manier wordt de veiligheidsinstructie door alle aanwezigen in één keer bijgewoond.
Terug naar overzicht