Calamiteitenplan

Calamiteiten-plan

Het is misschien een open deur trappen, maar een calamiteitenplan is een document waarin je de voorbereidingen op eventuele problemen noteert. Hier geef je aan hoe de organisatie moet gaan werken om een evenement rustig te laten lopen bij calamiteiten. Dit doe je allemaal met beschrijvingen van de organisatiestructuren, procedures en afspraken. Maar, is het opstellen van dit plan noodzakelijk? Kun je geen feestje geven waarbij je geen checklist hoeft te maken? En zijn er voorbeelden van de elementen die je absoluut in het bedrijfsnoodplan moet opnemen?

Belang van een calamiteitenplan

Het opstellen van een bedrijfsnoodplan is belangrijk om eventuele problemen zo soepel mogelijk af te handelen. Je hoort dit te doen als meer dan 100 personen jouw evenement gaan bezoeken. In dit geval moet je een evenementenvergunning hebben en deze ontvang je van de gemeente waar jouw feest plaatsvindt. Dus je moet in de checklist voor jouw bedrijfsnoodplan ervoor zorgen dat alle beschrijvingen van onder andere de procedures duidelijk zijn geschreven. Als jouw evenement minder dan 100 bezoekers zal hebben, hoef je je geen zorgen te maken over een checklist calamiteitenplan. In dit geval maak je geen bedrijfsnoodplan. Je kunt gerust ontspannen en van jouw evenement genieten!

Tips voor een checklist calamiteitenplan

In de controlelijst bedrijfsnoodplan zet je de organisatiestructuur, procedures en afspraken. Toch bestaat de kans dat jouw calamiteitenplan niet door de gemeente wordt geaccepteerd. Om deze reden raden we jou aan om de volgende elementen in jouw checklist mee te nemen:

  • Plattegrond. In de checklist calamiteitenplan geef je de belangrijkste punten van de plattegrond aan. Denk bijvoorbeeld aan de nooduitgangen en de plekken voor eerste hulp bij ongelukken (EHBO).
  • EHBO & BHV. Je geeft het personeel aan dat verantwoordelijk zal zijn voor de EHBO. Zorg ervoor dat je opgeleide bedrijfshulpverleners voor jouw evenement aanneemt en laat dit in jouw controlelijst bedrijfsnoodplan terugkomen. Ook is het aanbevolen om de beoordelaar van de checklist te informeren over de acties die genomen worden bij ongelukken met betrekking tot drank en drugs.
  • Waterpunten & brandblussers. In jouw checklist calamiteitenplan hoor je aan te geven dat de brandweer slangen op waterpunten kan aansluiten. Tevens is het een no brainer om de beoordelaar van deze checklist over eventuele brandblussers te informeren.
  • Stroompunten. Hier geef je aan dat er op jouw evenement een meterkast, aggregaat of andere stroombron aanwezig is. Als iets nat wordt, is het aanbevolen om de beoordelaar te informeren over de onderdelen die nat kunnen worden.
  • Parkeerplaatsen. Bovendien raden we jou aan om het totaal aantal parkeerplaatsen aan te geven. Dit is een belangrijk punt voor jouw evenement, want iedereen moet natuurlijk zijn vervoersmiddel parkeren. Daarnaast moet de beoordelaar dit weten, zodat de calamiteitenroutes duidelijk zijn. Uit ervaring kan er worden gezegd dat veel evenementen niet door zijn gegaan, omdat het aantal parkeerplaatsen niet werd vermeld.
  • Schatting van het aantal bezoekers & deelnemers. In de controlelijst van jouw calamiteitenplan noteer je de schatting van het aantal bezoekers en deelnemers. Zo weet de beoordelaar van deze checklist of er dringend hulp nodig is bij grote problemen.
  • Alarmnummers. Tot slot is het een tip om alle alarmnummers op te sommen. Op deze manier heeft iedereen een idee over de belangrijkste partijen die kunnen worden ingeschakeld in noodgevallen.
Terug naar overzicht